1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ،یران.
2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.
3
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، معلم ابتدایی شهرستان بویراحمد، ایران.
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی است. این پژوهش از نوع طرح های شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، بهصورت تصادفی گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) پیرامون هشت مورد از راهبردهای حل مسئله تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. مجدداً دو گروه با پسآزمون ارزیابی شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش راهبردهای خودگردانی باعث افزایش توانایی حل مسائل غیرمعمولی در دانش آموزان شده است. به علاوه این نتایج نشان می دهد که توانایی حل مسائل غیرمعمولی در گذر زمان پایدار می باشد.
عزیزی محمودآباد, مهران, حسینی خواه, خدیجه, & مظفری, طاهره. (1396). تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی. آموزش پژوهی, 3(11), 121-136.
MLA
مهران عزیزی محمودآباد; خدیجه حسینی خواه; طاهره مظفری. "تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی", آموزش پژوهی, 3, 11, 1396, 121-136.
HARVARD
عزیزی محمودآباد, مهران, حسینی خواه, خدیجه, مظفری, طاهره. (1396). 'تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی', آموزش پژوهی, 3(11), pp. 121-136.
VANCOUVER
عزیزی محمودآباد, مهران, حسینی خواه, خدیجه, مظفری, طاهره. تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی. آموزش پژوهی, 1396; 3(11): 121-136.