ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات: پردیس‌های استان قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات دانشگاه علامه طباطبایی، ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران

3 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات در پردیس‌های استان قم بود. به این منظور از بین دانشجو-معلمان پردیس پسرانه آیت آلله طالقانی و پردیس دخترانه حضرت معصومه قم به حجم 967 نفر، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی، و با استفاده از فرمول کوکران، نمونه‌ای به حجم 275 نفر (182 پسر و 93 دختر) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سروکوآل متناسب با بافت دانشگاهی استفاده شد و داده‌ها در دو زمینه ادراکات و انتظارات بدست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از t تک نمونه ای و t وابسته تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در ادراکات و انتظارات دانشجو-معلمان از کیفیت خدمات، به جز بعد اطمینان، بقیه ابعاد بیشتر از حد متوسط است. همچنین بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات نشان داد که بین ابعاد پاسخگویی و تضمین و همدلی شکاف معناداری بین انتظارات و ادراکات وجود ندارد اما در ابعاد ملموسات و اطمینان، بین انتظارات و ادراکات دانشجو-معلمان شکاف منفی معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها