2
کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3
گروه برنامه های آموزشی دانشگاه تهران، ایران.
چکیده
یکی از ارکان سلامت جامعه، تأمین نیازهای جسمی و ذهنی از طریق تغذیه مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتاب های درسی علوم ابتدایی نسبت به مقوله ها ی سواد تغذیه ای است. جامعه آماری پژوهش، کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی و 255 نفر از آموزگاران شهرستان کرمانشاه بودند. روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود .به این منظور از روش تحلیل محتوای کریپندوروف و روش های آمار توصیفی استفاده شد. مقوله ها از نظر سه هدف دانشی، مهارتی و نگرشی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارتحلیل کتابها، سازه تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات معلمان، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل محتوا نشان داد میزان توجه به مقوله ها در متن کتابها 44%، سؤالات 1/22% وتصاویر9/33% است.میزان توجه به مقوله های دانشی درمتن، تصویرو سؤالات کتابها 2/82 % ، مقوله های مهارتی 6/16% و مقوله های نگرشی 2/1 % می باشد. در بررسی نظرات معلمان مشخص شد که مقوله-های دانشی و تصاویر در کتاب علوم دوم و سوم و مقوله های مهارتی و ارزشی در کتاب علوم پایه سوم بیشتر از سایر کتاب ها بوده است.
غلامی, اعظم , محمودی قوژدی, معصومه و دهقانی, مرضیه . (1397). تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای. آموزش پژوهی نوین, 4(13), 69-90.
MLA
غلامی, اعظم , , محمودی قوژدی, معصومه , و دهقانی, مرضیه . "تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای", آموزش پژوهی نوین, 4, 13, 1397, 69-90.
HARVARD
غلامی, اعظم, محمودی قوژدی, معصومه, دهقانی, مرضیه. (1397). 'تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای', آموزش پژوهی نوین, 4(13), pp. 69-90.
CHICAGO
اعظم غلامی , معصومه محمودی قوژدی و مرضیه دهقانی, "تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای," آموزش پژوهی نوین, 4 13 (1397): 69-90,
VANCOUVER
غلامی, اعظم, محمودی قوژدی, معصومه, دهقانی, مرضیه. تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای. آموزش پژوهی نوین, 1397; 4(13): 69-90.