چکیده بدون تردید آموزش و نظام آموزشی از مهمترین زمینه های شکل دهی به افکار و اندیشه های اجتماعی افراد و زمینه ساز توسعه در میان جوامع بشری به شمار می رود. در این میان مکتب فکری معتزله و اندیشه های برآمده از آن از جمله مهمترین زمینه های فکری و اندیشه ای شکل دهنده در تاریخ اسلام و نظام های آموزشی منبعث از آن به شمار می رود. لیکن نظام آموزشی برآمده از اندیشه های معتزله، تحت تاثیر مهمترین مبانی فکری و اندیشه ای آن شکل گرفته و امکان توسعه ی جامعه را در قالب چنین رویکردی قابل بررسی و تبیین می نماید . بر این اساس پژوهش پیش روی به روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به ارائه ی مدلی آموزشی در ایجاد تحولات اجتماعی و فرهنگی توسعه محور بپردازد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، خرد محوری، پرهیز از جبرگرایی، شک علمی و تسامح از مهمترین مبانی اندیشه ای در تفکر معتزله و در راستای کامیابی به توسعه به شمار می رود.
فرخی, افروز, & مجتهدی زنجیر اباد, ابوالقاسم. (1397). خوانشی از نظام آموزشی توسعه محور بر اساس دیدگاه های عقل گرایانه معتزله. آموزش پژوهی, 4(14), 11-26.
MLA
افروز فرخی; ابوالقاسم مجتهدی زنجیر اباد. "خوانشی از نظام آموزشی توسعه محور بر اساس دیدگاه های عقل گرایانه معتزله", آموزش پژوهی, 4, 14, 1397, 11-26.
HARVARD
فرخی, افروز, مجتهدی زنجیر اباد, ابوالقاسم. (1397). 'خوانشی از نظام آموزشی توسعه محور بر اساس دیدگاه های عقل گرایانه معتزله', آموزش پژوهی, 4(14), pp. 11-26.
VANCOUVER
فرخی, افروز, مجتهدی زنجیر اباد, ابوالقاسم. خوانشی از نظام آموزشی توسعه محور بر اساس دیدگاه های عقل گرایانه معتزله. آموزش پژوهی, 1397; 4(14): 11-26.