بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال با نیاز سوادآموزان استان فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، ایران.

3 کارشناسی ارشد ریاضی، ایران.

چکیده

آموزش مداوم برای همه کشورها نه یک ضرورت سیاسی بلکه یک نیاز واقعی است به طوری‏ که بی‏سوادی را یک مانع عمده در جهت کاهش و از بین بردن فقر می‏دانند.این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال، با نیاز سوادآموزان استان فارس انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه، کارشناسان سوادآموزی، آموزش‏یاران و مخاطبان دوره‎ی انتقال در استان فارس بود. روش نمونه‏گیری روش طبقه‏ای نسبی بود و در مجموع تعداد 261 پرسشنامه گردآوری شد. به منظور جمع آوری داده‏ها از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه‏ها با استفاده از روش تحلیل گویه و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شد که هر سه پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون t تک نمونه‏ای در دو سطح قابل قبول و مطلوب استفاده گردید و نتایج نشان داد از نظر سه گروه مورد پژوهش، میانگین تمامی دروس از سطح قابل قبول بالاتر است. در مقایسه با سطح مطلوب، دروس قرآن و فرهنگ اسلامی از بالاترین میانگین برخوردارند و دروس ریاضی، ادبیات فارسی، علوم تجربی و علوم اجتماعی میانگین کمتری دارند و محتوای آموزشی این دروس در سطح مطلوب نمی‏باشد.

کلیدواژه‌ها