2
لیسانس آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی، شهرستان داراب، ایران.
3
لیسانس آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی، شهرستان اقلید، ایران.
چکیده
از مؤثرترین و مهمترین اقدامات در مطالعات حوزه آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی، تحلیل مفاهیم بنیادی قرآنی و استنتاج دلالتهای تربیتی آنهاست. با تحلیل دقیق و بر همنهی مفاهیم بنیادی قرآنی و معانی مختلف میتوان به استنتاج موثقتری دست یافت. این اقدامات میتواند گامی در جهت طراحی نظام آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی و نظریهپردازی در این حوزه باشد. پژوهش حاضر در پی بررسی مفهوم صدق در قرآن و استنتاج دلالتهای تربیتی آن است. سؤالهای پژوهش عبارتند از: 1. صدق در قرآن بر چه معناهایی دلالت دارد؟ 2. دلالتهای تربیتی و آموزشی مفهوم صدق چه هستند؟ برای پاسخگویی به سؤالهای فوق از روش اسنادی و کتابخانهای در گردآوری دادهها و از شیوهی تحلیل مفهومی در تحلیل دادهها استفاده شده است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی تلقی میشود. بر اساس تحلیلی که از آیات قرآن و تفاسیر مختلف از آنها گذشت، میتوان گفت که دایره "صدق" نه تنها در گفتار که در نیت و عمل نیز گسترده است. همچنین "صدق" دارای دو حوزه معنایی کلی؛ یکی به معنای راستگویی و پیروی از حق و دیگری به معنای وفاداری به عهد و پیمان است.