4
عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
چکیده
هدف پژوهش طراحی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. این پژوهش به روش ترکیبی با راهبرد اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای باز با 17 نفر از اعضای هیات علمی متخصص در درسپژوهی، مدرسین درسپژوهی و معلمان مجری درسپژوهی انجام شد. داده ها به روش تحلیل مضمون در نرم افزار Nvivoتحلیل گردید و چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان براساس مدل درسپژوهی و در قالب شبکه مضامین تنظیم گردید و با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی کیفی، اعتباریابی شد. بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش، چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان (مضمون فراگیر) دارای سه مضمون دانش، نگرش و مهارت (مضامین سازمان دهنده) و 51 مضمون پایه می باشد. در بخش کمی پژوهش، براساس چارچوب مذکور ابزاری تهیه و روایی و اعتبار آن در یک نمونه 30 نفره سنجیده شد. پس از تحلیل عاملی تاییدی و حذف مواردی که ارتباط مطلوبی با ملاکهای بهسازی حرفه ای نداشتند، مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی، شامل 3 ملاک(دانش، نگرش و مهارت) و 47 مولفه می باشد.
فلاحی, عبدالخالق, مرزوقی, رحمت الله, محمدی, مهدی, بختیاری, ابوالفضل, & ترک زاده, جعفر. (1397). طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی: یک مطالعه ترکیبی. آموزش پژوهی, 4(15), 99-122.
MLA
عبدالخالق فلاحی; رحمت الله مرزوقی; مهدی محمدی; ابوالفضل بختیاری; جعفر ترک زاده. "طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی: یک مطالعه ترکیبی", آموزش پژوهی, 4, 15, 1397, 99-122.
HARVARD
فلاحی, عبدالخالق, مرزوقی, رحمت الله, محمدی, مهدی, بختیاری, ابوالفضل, ترک زاده, جعفر. (1397). 'طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی: یک مطالعه ترکیبی', آموزش پژوهی, 4(15), pp. 99-122.
VANCOUVER
فلاحی, عبدالخالق, مرزوقی, رحمت الله, محمدی, مهدی, بختیاری, ابوالفضل, ترک زاده, جعفر. طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی: یک مطالعه ترکیبی. آموزش پژوهی, 1397; 4(15): 99-122.