1
استادیار و عضو هیئت علمی گروه زبان شناسی و زبانهای خارجه دانشگاه پیام نور ایران
2
کارشناس ارشد رشته مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ،ایران.
چکیده
در این پژوهش، مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفت. ابتدا با مروری بر کارهای انجام شده مدل فرضی پژوهش انتخاب گردید. پس از ترجمه با توجه به نظر مشورتی گروه خبرگان پرسشنامهی سنجش مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی را طراحی و پس از تطبیق با نسخهی اصلی و تأیید گروه خبرگان، به صاحبان فرایند یعنی مدرسان تربیت بدنی ارائه شد سپس پاسخهای دریافتی را وارد نرم افزار SPSS ورژن 23 نموده و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ضریب 774/0 به دست آمد. بعد از آن با استفاده از آنالیز عاملی اکتشافی، مدل پیشنهادی مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی تعیین شد. سپس با وارد کردن دادهها در نرم افزار LISREL ورژن 8.80، آنالیز عاملی تأییدی پرسشنامه تبیین گردید. در نهایت، مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی با سه عامل بیان، مدیریت مکالمه و توجه معرفی گردید مشاهده میشود اولین مولفهی تأثیرگذار در تدریس به زبان فارسی بیان است، لذا میتوان این نتیجه را مد نظر قرار داد که در بافت تدریس به زبان فارسی، گفتار استاد میتواند اولین و مهمترین تأثیر را در برقراری ارتباط با دانشجویان داشته باشد.