1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی ، دانشگاه هرمزگان، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد نی ریز، ایران.
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد فسا، ایران.
چکیده
هدف درسپژوهی حاضر طراحی الگوی تدریس ضرب کسر در عدد با تاکید بر تقویت هوش تصویری-فضایی پایه پنجم جهت تدریس اثربخش این مفهوم بود. این پژوهش به معلمان کمک میکند تا هنگام کسب صلاحیتهای حرفهای به بازسازی فکری خویش و دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری توجه جدی مبذول دارند. در کتب حاضر دوره ابتدایی جهت تقویت هوش تصویری-فضایی فعالیتهایی در برنامههایدرسی در نظر گرفته شدهاست که با توجه به مشاهدات آموزگاران و عملکرد دانشآموزان نیاز به تاکید بیشتر بر این مقوله احساس میشود. جهت انجام پروژه درسپژوهی پس از مشخص شدن موضوع، جلساتی پیرامون نحوه کار و آشنایی با چگونگی تقویت هوش فضایی با حضور تمامی اعضا و راهنمایان و آموزگار پایه چهارم و ششم برگزار گردید و حاصل کار طرح درس تدریس اول و آگاهی تمام اعضا از جوانب موضوع "ضرب کسر در عدد" بود. پس از تدریس اول در مورد چالشها و اثربخشی و نقاط قوت تدریس جلسهای برگزار و بنا به حفظ نقاط قوت تدریس اول و رفع چالشها با روشی نوین شد. پس از تدوین طرح درس دوم و تدارک موقعیتهای آموزشی مناسب، تدریس دوم با موفقیت چشمگیری انجام شد. سپس در مورد نتایج پروژه، اثربخشی و چالشهای تدریس دوم و مقایسهی دو تدریس جلسه برگزار گردید