1
استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ایران.
چکیده
یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری، محیط کلاس است. معلم باید بتواند یک محیط شاد و خلاق برای یادگیری فراهم نماید. علاقه و توان معلم و دانشآموزان در کلاس، تعاملات رفتاری را موجب میشوند که اساس فرآیندهای یاددهی-یادگیری را به وجود میآورند. البته روابط بین معلم و دانشآموزان، کاملاً تنظیم شده و قابل پیشبینی نیست. ارتباط موثر، یکی از وظایف محوری آموزش موثر است، زیرا دانشآموزان عمدتاً در ارتباط مؤثر با دیگران است که نحوهی تعامل سازنده و مثبتی که در زندگی آیندهی آنان میتواند راهگشا باشد را یادگرفته و مطالب علمی را نیز به صورتی اثربخشتر یاد میگیرند. ارتباط، قلب فرآیندها و فعالیتهای کلاس است. در این نوشته نویسندگان با رویکردی کیفی و از نوع تحلیلی فلسفی و با نگاهی تأملی مفهوم، جایگاه و نقش موثر معلم و فراگیر را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین رابطه معلم با فراگیر و برعکس پرداخته و در ادامه مشکلات معلم در برقراری رابطه اثربخش با فراگیران و همچنین مشکلات فراگیر در برقراری رابطه موثر با معلم و دیگران، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار میدهند.
شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, & نعمت اللهی, سوسن. (1398). رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی. آموزش پژوهی, 5(19), 51-73.
MLA
علی شیروانی شیری; رضاعلی نوروزی; سوسن نعمت اللهی. "رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی", آموزش پژوهی, 5, 19, 1398, 51-73.
HARVARD
شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, نعمت اللهی, سوسن. (1398). 'رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی', آموزش پژوهی, 5(19), pp. 51-73.
VANCOUVER
شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, نعمت اللهی, سوسن. رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی. آموزش پژوهی, 1398; 5(19): 51-73.