1
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
چکیده
این پژوهش ضمن بررسی و تحلیل گذشته تربیتمعلم، با استفاده از تجربیات گذشته، تاریخچه تربیتمعلم و تجربیات به ظهور فناوری و تأثیر آن در نظام آموزشی میپردازد و با نگاهی جامع، چشماندازی مهم را به ارمغان میآورد. نوید دورهای تازه در تربیتمعلم را میدهد که ابزار علمی و عملی لازم را مشخص میکند. این پژوهش بررسی میزان استفاده از دانش و فناوری و اهمیت آموزش الکترونیک باهدف شناسایی آینده (آیندهپژوهی) در تربیتمعلم است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و دانشجویان بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جامعه آماری این پژوهش 285 نفر از دانشجو معلمان استان فارس بوده که 145 دانشجو معلم پسر و 140 دانشجو معلم دختر دانشگاه فرهنگیان استان فارس را تشکیل میداد. در تجزیهوتحلیل اطلاعات این پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (آزمون t) با استفاده از نرمافزار spss استفاده گردید. همچنین در این پژوهش از آلفای کرونباخ نیز محاسبهشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد در صورت استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان را بهعنوان یادگیرندگان مادامالعمر معرفی میکند و علاقه این دانشجویان را پس از تحصیل به استفاده از رویکردهای فناورانه تشویق میکند که این خود زمینهساز تفکر انتقادی و خلاق در دانشآموزان میشود.
نورپیشه, ندا, علیدادی, علیرضا, طالبی, احسان, & مزارعی, مصطفی. (1398). آیندهپژوهی در تربیتمعلم با رویکرد دانش و فناوری از دید هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس. آموزش پژوهی, 5(19), 91-106.
MLA
ندا نورپیشه; علیرضا علیدادی; احسان طالبی; مصطفی مزارعی. "آیندهپژوهی در تربیتمعلم با رویکرد دانش و فناوری از دید هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس", آموزش پژوهی, 5, 19, 1398, 91-106.
HARVARD
نورپیشه, ندا, علیدادی, علیرضا, طالبی, احسان, مزارعی, مصطفی. (1398). 'آیندهپژوهی در تربیتمعلم با رویکرد دانش و فناوری از دید هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس', آموزش پژوهی, 5(19), pp. 91-106.
VANCOUVER
نورپیشه, ندا, علیدادی, علیرضا, طالبی, احسان, مزارعی, مصطفی. آیندهپژوهی در تربیتمعلم با رویکرد دانش و فناوری از دید هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس. آموزش پژوهی, 1398; 5(19): 91-106.