هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای یافته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در فضای تعلیم و تربیت مورد تامل قرار داده و چگونگی عملکرد تعلیم و تربیت بر اساس مبانی و فرایندهای هویتی را تبیین کند. سؤال اصلی پژوهش عبارتاستاز اینکه عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای مبانی و فرایندهای هویتیابی چگونه بایستی به انجام رسد؟ این پژوهش از اشکال پژوهشهای فلسفی و با روش تحلیلی استنتاجی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که شروع فرایند هویتیابی با قرارگرفتن فراگیر در یک زمینهی مبنایی یادگیری است. پس از مواجهشدن وی با زمینهی یادگیری که همان زمینهی هویتی است، چنانچه شرایط مناسب باشد، فراگیر تصوری از حضور خود را نسبت به آن زمینهی ویژه بدست میآورد. فراگیر در راستای توسعهی این تصویر، نشانههایی از وضعیت جدید هویتی را در خود بروز میدهد که وجود بستر مناسب آموزشی در تحقق این امر ضروری است. چنانچه فراگیر به این مرحله برسد و از طرفی مؤلفههای هویتی در ارتباط با موقعیت آموزشی در وی به ظهور رسیده باشد، امکان درونیشدن وضعیت موردنظر تربیتی در فراگیر ایجاد شده و فرد به مرحلهی تثبیت هویتی میرسد.