پیش بینی افسردگی بر اساس اهمال کاری و تحریف های شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 استادیار گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد ارسنجان، ارسنجان، ایران.

3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد ارسنجان، ایران.

چکیده

هدف اصلی پژوهش پیش‌بینی افسردگی بر اساس اهمال کاری و تحریف های شناختی معلمین زن ناحیه 1 شیراز بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمین زن ناحیه یک شیراز (836 نفر) در سال 1402-1401 بود که 265 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی بک و همکاران (1996)، پرسشنامۀ اهمال کاری صفاری نیا و امیرخانی رازلیقی (1390) و پرسشنامه تحریف های شناختی الیس (1998) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین اهمال کاری با افسردگی(820/0=r؛ 0001/0>P) و تحریف‌های شناختی با افسردگی(797/0=r؛ 0001/0>P) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد اهمال کاری به تنهایی67/0 و به همراه تحریف‌های شناختی 737/0 از واریانس افسردگی را تبیین می‌کنند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان بیان نمود که اهمال کاری و تحریف‌های شناختی بیشتر در معلمین زن، افزایش افسردگی را به دنبال دارد.