رابطه بین سواد اطلاعاتی با تعهد به تغییر و اشتیاق شغلی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر ملایر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ابران

2 آموزگار مدارس ابتدایی شهر ملایر، ایران.

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی با تعهد به تغییر و اشتیاق شغلی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر ملایر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل تمامی مدیران و معاونان (زن و مرد) مدارس ابتدایی شهر ملایر به تعداد 120 نفر می‌شده است که در سال‌تحصیلی 1404-1403 در مدارس ابتدایی این شهر مشغول به خدمت بوده‌اند. با توجه به اندک‌بودن حجم جامعه، همه افراد در مطالعه شرکت داده شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس: سنجش سواد اطلاعاتی یزدانی (1392)، پرسشنامه تعهد به تغییر براتی و همکاران (1390) و پرسشنامه اشتیاق شغلی وزیرپناه (1391) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین متغیر «سواد اطلاعاتی» با متغیرهای «تعهد به تغییر» و «اشتیاق شغلی» مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر ملایر رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0<P). همچنین معلوم شد که بیشتر مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی با اکثر مؤلفه‌های تعهد به تغییر و اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنادار دارند.